Vintage kodak kamera (Kodak Retinette 1B) - hjælp
Tags:Hej i andre sprængfarlige DK'ere.
Jeg er blevet den heldige ejer af et ret vintage Kodak kamera. Et Kodak Retinette 1B, som jeg virkelig drømmer om at kunne komme ud og skyde nogle film med!.
Er der nogen herinde der har erfaring med vintage kameraer, hvordan teknikken fungere osv.`
Er ikke sikker på hvordan jeg skal eksponere og lignende med det. Der skulle så vidt jeg ved være indbygget lysmåler - men jeg har nu søgt og søgt efter et sted at skifte batteri i det , og det kan jeg altså ikke finde. Og er af de overbevisning af sådan noget jo selvfølgelig kræver strøm - hmmm.. er der nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kommer videre med det ? :)
Har primært skudt digitalt forhen, men da jeg skal på Krabben til august vil jeg gerne så småt igang med noget analog også. Også fordi det bare er fedt!
Brian Frænde - www.fraende.dk
Hej! Før du kan deltage i debatten, kan du hurtigt lave en bruger her. Som bruger kan du selv indsende nyheder til forsiden, deltage i forummet samt have din egen profil.
Kommentarer
30. January 2010 kl. 14:57
The wonderful stykke of mekanik..
31. January 2010 kl. 11:35
Det skulle gerne give sig selv, hvordan det virker. Hvis du nærstuderer kameraet, aflæser symboler og har lidt forståelse for analog fotografi, da skulle det gerne være logisk. Det du normalt kender som ISO, står nok som DIN på dette gamle kamera, og tallene er IKKE de samme, det er to forskellige værdier. Kameraet bruger ikke batteri, faktisk tror jeg at den lidt blitz-lignende anordning i venstre side (front view) genererer strøm til lysmåleren, ligesom Olympus Trip 35: "system operated by a selenium photo-electric cell light meter to control the lens aperture. The beauty of this type of meter is that it doesn't require batteries" Taget fra en beskrivelse af Olympus Trip 35.
Men du smider da bare en film i og ser hvad der sker... ;-)
Held og lykke
31. January 2010 kl. 11:20
Læs mere her
31. January 2010 kl. 12:42
Var faktisk selv forbi siden du linker til der engang i nat for at studere lidt mere... Har prøvet at tyde mig frem på kameraet, og det virker faktisk til at det meste giver sig selv ja.. film hastigheden vises i DIN og ASA (havde en ISO 200 film i, og glemte selvfølgelig at tage højde for at man skulle omregne! hmm)..
Har fundet alt hvad der hedder fokus, lukketid og blænde til at virke.. Det eneste jeg ikke lige kan få sving i syntes jeg, er den indbyggede lysmåler... Evt. den har en defekt. hmm..
Men jeg har været forbi havnen og skudt mig min første rulle (skal have fundet et billigere sted at købe dem! haha).. Så er ederspændt på fremkaldelsen.. Den er trods alt bare skudt på gefühl.. :)
4. February 2010 kl. 18:41
Har fået den første filmtilbage fra fremkaldelse idag. Den er faktisk ok. dog er resultaterne med denne ISO200 film meget grove syntes jeg!. Så er ret spændt på den ISO 800 jeg har smidt i nu vil at skyde en koncert med på lørdag.
Der kommer lige nogle samples senere når jeg har fået lagt dem op på bloggen...
5. February 2010 kl. 07:59