Hej sprængfarlige bomber!

Jeg regner med, at jeg om et par år, skal ud og studere fotografi i udlandet.

Men hvor? Jeg søger forskellige alternativer, det kan være alle steder i verden, og som udgangspunkt er økonomien ikke vigtig. Det vigtigste er en undervisning i top, og at det er i et spændende miljø i en spændende by!

Vh

Hej! Før du kan deltage i debatten, kan du hurtigt lave en bruger her. Som bruger kan du selv indsende nyheder til forsiden, deltage i forummet samt have din egen profil.

Kommentarer

Hvilken form for foto er det du gerne vil ud og studere ? :)

Altså jeg er egentlig på mange måder meget åben for formen. Men jeg vil nok helst ud og lave noget fine art.

Nogen?

Tag et smut forbi den side hvor du kan finde alle de engelske universiteter. var engang forbi den, kan ikke huske hvad den hedder. Hmm. der kan du finde alle de universiteter i UK der arbejder med foto. og hvilke genre.

Tjek de forskellige steder ud, og se hvilken du syntes passer dig bedst.

Og du har slet ingen idé, om hvad siden hedder? (-:

Mit bedste tip ville nok være at tage på et kursus eller højskole forløb hvor du kan snuse til forskellige aspekter af fotografi. Det er essentielt du ved hvilken type fotografi du vil beskæftige dig med når du søger skole. Pressefotografi er langt fra kunstfotografi.

Kig eventuelt også på Fatamorgana i København hvor du eventuelt kunne tage et kursus.

Jeg er egentlig meget specifik på hvad for en form for fotografi, jeg gerne vil lave. Men ikke bestemt på måden jeg vil lære den på. I mine øjne kan man sagtens blive en fantastisk kunstfotograf med en pressefotografisk uddannelse. Meget handler om det kreative miljø, og undervisernes niveau.

Omkring formen så vil jeg være kunstfotograf, men ikke for kunstfotografiets skyld. Jeg er på ingen måde en konceptuel fotograf, som jeg har hørt, at størstedelen af dem der har været på Fatamorgana bliver.

Tak for hjælpen.

Kan du komme lidt ind på hvilken genre indenfor kunsten der interessere dig og hvad du beskæftiger dig med så. Så kunne det være lidt nemmere at komme med forslag.

Jeg er selv i et dilemma med hvilken foto uddannelse jeg skal vælge. Jeg er ret splittet i hvad jeg selv vil. Jeg er ikke meget for konceptet med en læreplads. Jeg finder arbejdet ved mange af de steder man kan komme i lære DØDSYGT. Jeg vil hellere tage en mere kunstnerisk foto uddannelse, og så kunne bruge elementerne fra kunsten i mode foto, som er noget af det jeg gerne vil arbejde med ved siden af kunsten. Jeg tager 19 uger på Krabbesholm for at kunne finde mig selv lidt i forhold til hvad det er jeg gerne vil, være i et kreativt miljø (hvilket jeg ikke rigtig har været før) og blive udfordret på punkter jeg ikke er vant til.

Kunne du tænke dig en at spare med er jeg selv åben for det, for det tror jeg godt jeg kunne bruge, så send mig en mail på b[at]fraende.dk :)

frederiksommer skrev:
Omkring formen så vil jeg være kunstfotograf, men ikke for kunstfotografiets skyld.

For hvilken skyld vil du så være kunst-fotograf?

Du må ikke glemme man sagtens kan lave kommercielt fotografi med en kunstnerisk tilgang. Prøv engang at kigge på World Press Photo, hvor mange af de bedste fotos på glimrende vis lader fotografens kommentar skinne igennem.

Benedict Redgrove er også et godt eksempel på fotografi til magasiner ikke behøver være kedelige, selvom motiverne bare er biler eller tasker.

Folk hænger sig for meget op i 'hvad er kunsten'? Han er kunstner, hun er ikke kunstner. Hvad er kunst anyways?

Battin skrev:
Du må ikke glemme man sagtens kan lave kommercielt fotografi med en kunstnerisk tilgang. Prøv engang at kigge på World Press Photo, hvor mange af de bedste fotos på glimrende vis lader fotografens kommentar skinne igennem.

Lige præcis...

Hvad er kunst?
"Kunst" er et forfærdeligt ord...

jeg går ud fra at lige som man kan arbejde derud af med foto på kunstakdemiet i de 5-6år med ulrik heltoft eller per bak jensen som professor, kan man det vel også på akemier i udlandet.
På akademiet kan du lave hvad du vil, kunst, presse, mode what the fuck - du skaber det hele selv. Når først du er inde, er du all by yourself og friheden er ubegrænset. ellers må der findes uddannelser svarende til journalist højskolens pressefotograf uddannelse i udlandet. Krabbesholm, Fatomogana er også godt at starte ud med for finde ud af hvad DU vil med din foto.

Jeg var faktisk ikke klar over at det var så frit når man kom ind på de skoler - hmm..

Kunne være man skulle researche lidt mere på undervisningsformen på de skoler. Nogen der kan foreslå nogle sider?

Battin @ Jeg vil ikke være en af disse konceptuelle kunstnere, der prøver at finde en skjult mening i alt. Jeg vil skabe visuelt flot kunst, og ikke ligge en lort på gulvet, tage et billede og kalde det verdensklasse.

@Frederik - hver ting til sin tid... Du undgår nok ikke at komme forbi begge typer kunst ...

Bare fordi der er et koncept bag behøver det ikke være uinteressant at kigge på , rent visuelt!.
Laver selv meget maleri der på ingen måde er politisk eller fyldt med meninger, men blot er der for det visuelle. Det samme kan man i og for sig med foto. foto ligger blot mere op til det samfunds kritiske syntes jeg . Men hver mand sin smag.
Kunst er mange ting.

Med den med lorten sætter du det nu også lige lovlig meget på spidsen syntes jeg ;)

hej frederik sommer.
Synes klart du skal kigge på Fatamorgana, kender nogle stykker der har gået der, og mit indtryk er, at selvfølgeligt er det kunstfotografi der undervises i, men det er op til dig selv at finde frem til din stil eller retning - og man kan jo kun lære af det.

Ellers synes jeg du skulle tage et kig på Glasgow School of Art.

Selvfølgelig er det sat på spidsen. Men der er mange retninger indenfor kunst der har tendens til, at blive sådan i dag. Du må ikke misforstå mig, jeg elsker at lave samfundskritisk kunst. Men det er også noget helt andet end konceptuel kunst, der er der for konceptet, og ikke det visuelle.

@ Simon
Har du noget forhold til Glasgow School of Art, eller kendskab til stedet ?

@ fraende
Jeg har været på skolen og besøge deres foto department. Og så ved jeg at de har et godt ry indenfor netop foto - og fine arts.

Personligt synes jeg Glasgow er en fed by, og skolen er ligeså. Var til en stor fest der, som gav et godt indtryk men udover det kender jeg den ikke vildt godt.

@Simone

Okay cool .. det lyder da ikke helt værst!