Hjemmeopgave DKDS
Tags:Er der nogen der har et eksempel på en bestået hjemmeopgave de har lyst til at dele? Jeg søger ind på forskellige skoler til foråret, og er bl.a. ved at samle en portfolio til Ravensbourne & St. Martins til produkt design. Jeg har desværre ikke været i nærheden af en bestået hjemmeopgave til DKDS, og vil ønske jeg kunne se ca. hvad de forventer. Sætter de fokus på det konceptuelle og kunstneriske eller er det færdige 'produkter'? Og hvor meget af hver? Jeg vil sætte pris på enhver form for hjælp!
Tusind tak, M
The Lowdown
Dansk Dynamit handler om
grafisk design
/ fotografi
/ kunst
/ typografi
/ københavn
/ illustration
/ typografi
/ Design
/ arkitektur
/ branding
/ identitet
/ webdesign
/ design
/ dansk dynamit
/ koncept
/ Bøger
/ website
/ installation
/ art direction
/ udstilling
/ musik
/ video
/ mac
/ plakat
/ film
/
Hej! Før du kan deltage i debatten, kan du hurtigt lave en bruger her. Som bruger kan du selv indsende nyheder til forsiden, deltage i forummet samt have din egen profil.
Kommentarer
4. February 2010 kl. 09:39
Det er lidt blandet, hvad de sætter fokus på. Har hørt om mange forskellige hjemmeopgaver fra mine medstuderende, nogle er rimelig farout og abstrakte og andre lidt mere lige til og konkrete. Problemet med hjemmeopgaven er at den er underligt formuleret som det fleste opgaver på dkds. Det er dkds kendetegn. Jeg husker da, jeg sad med min hjemmeopgave i den lille uge i april, at sidde med en følelse af at der blev krævet ekstremt meget af èn fra skolens side. Omfanget var beskrevet som 10-25 A4 sider med skitser proces proces proces og idè. Det jeg gjorde, var at jeg lavede hvad jeg havde lyst til og forsøgte at få noget sjov ud af opgaven, jeg var egentlig lige glad med alle de flotte ord fra skolens side, og ide beskrivelse hehe.. Dette er dog ikke det bedste råd at give, så lad værre med at gør som mig. Min opgave var meget kunstnerisk og var mere lavet med hænderne frem for hovedet. Jeg tror at jeg var heldig. Det er i hvert fald vigtigt at du husker at begrunde dine fra og tilvag i processen. Samt dokumenter processen fra idè til resultat. Dkds synes vist at processen er vigtigere end det egentlige resultat. Og sørg for at få lavet noget DU er tilfreds med. Se min her http://sebastianlyserena.dk/html/projects/dkds.html
4. February 2010 kl. 10:40
Tror også at man kan tage meget forskellige tilgange og komme ind. Men det vigtigste tror jeg egentlig ikke er præcis, hvordan opgaven er udformet, men i højere grad for fed en idé du har og, hvor god du er til at beskrive dine tanker og følelser omkring den. Både visuelt og mere teoretisk.
4. February 2010 kl. 11:38
Tak..det hjalp, jeg gør nok bare det der føles rigtigt...jeg er både interesseret i grafisk og produkt, så jeg blander nok begge ting sammen...nogen gange er jeg bange for at udtrykke hvad jeg føler, fordi jeg tror der ikke er 'produkt' agtig nok...det skal jeg vist bare droppe!!
crisp hjemmeside btw
Keep em coming! hvis der er andre der har noget at tilføje...
4. February 2010 kl. 12:22
Vil erklære mig enig med ovenstående, og vil tilføje, at det er vigtigt at udtrykke sig tydeligt. Du skal tænke på at det er i meget kort tid at din opgaven betragtes, så du skal fange beskueren. Og med "tydeligt" menes ikke nødvendigvis at dit resultat skal være tydeligt og letforståeligt, må bestemt gerne være skørt, men overvej dine kompositioner nøje.
Ja, proces er det vigtigste på DKDS, så det er også vigtigt at have med. Den må gerne være rå og skitse-agtig og så med en smule tekst, vigtigt at du ikke skriver en masse, da det ikke bliver læst - hellere få præcise sætninger, og evt. stikord.
Det også vigtigt at have for øje, at det er blandt andet er nuværende studerende som inspicerer opgaverne, studerende som får proppet vigtigheden af proces ned i halsen på daglig basis, så det er det de lærer at kigge efter.
En mulig skabelon: KUN VEJLEDENDE
01. Sondring af opgavens indhold - Hvad indeholder den, og hvad findes der inden for emnet?
02. PROCES - Start med at skyde med spredehagl, alle ideer i dit hoved har her berettigelse. Derefter udvælges de bedste ideer, som afprøves på forskellig vis, såsom yderligere skitsering eller evt. modelbygning. Modelbygning: Det er en god ide at afprøve ideer ved en eller anden form for modelbehandling, det viser at du kan arbejde i flere dimensioner. EKSEMPEL: Jeg valgte personligt at re-designe den velkendte Vaseline-dåse i min opgave, og i den proces lavede jeg flere forsøg med noget blåt hårdt skum(en finere form for flamingo), som jeg bearbejdede og derigennem realiserede flere af skitserne, og kunne på den måde afprøve dem i "virkeligheden". Dette dokumenterede jeg gennem foto. Dette er selvfølgelig oplagt ift ID, men den afprøvende forsøgsrække kan skam også overføres til de andre linier.
02. PROCES_02 - Da vælges en endelig ide, som bearbejdes yderligere og færdiggøres, så vidt det er muligt - Evt. sættes produktet ind i en tiltænkt/mulig kontekst - En plakat/tryksag kunne holdes på en fancy måde, som Sebastian viser, eller den kunne placeres i byen. Et stykke ID kunne præsenteres ift den menneskelige krop, i brug, i hånden, i en reklame for produktet, sammen med andre lignende produkter eller hvad man nu finder på, osv.
Håber du kan bruge det - MEN HUSK: Dette er kun vejledende, som før nævnt, er det vigtigste at lave noget du selv brænder for.
Held og lykke
5. February 2010 kl. 00:28
Rigtig lækker hjemmeside!
Bruger du en form for cms system, eller har du selv lavet det/fået det lavet? Hvis du bruger cms hvilket er det så?
5. February 2010 kl. 12:49
@anders
tusind takker!
Nej CMS kan jeg ikke. Jeg koder alt selv i htm/css med lidt java og en shit load of span classes.
Jeg fandt inspirationen til listevisningen fra indexhibits forum site.
off topic sorry
2. March 2010 kl. 10:03
at hulabula
du kan tage et kig ind i min hjemmeopgave, fra sidste år, på:
http://www.farvedetal.dk/12520.pdf
9. April 2010 kl. 13:11
Fantastisk opgave Søren - du kom vel ind?
18. April 2010 kl. 18:36
@NORDSTRÔM
tak, skal du have. jeps, jeg kom ind på danmarks designskole sidste år. 2009.
23. April 2010 kl. 12:13
Er der nogen dynamitter der besvaret hjemmeopgaven fra i år? det kunne være meget sjovt at se nogle løsningsforslag fra i år også.. :)
24. April 2010 kl. 17:09
Jeg kom desværre alt for sent i gang, så havde kun et par dage til at få det hele lavet, men med riiigelige mængder kaffe håber jeg, det lykkedes :-) I kan se min opgave her.
DKDS oplægget 2010 ligger her: DKDS_Hjemmeopgave_Optag2010.pdf
25. April 2010 kl. 20:54
Oskar: Linket ser ikke ud til at virke i øjeblikket...
27. April 2010 kl. 13:49
I kan da også lige få lov til at se mit løsningsforslag fra i år:
Hjemmeopgave2010
28. April 2010 kl. 10:13
@sebastianlyserena, krukkenlund,søren
Tusind tak for hjælpen, nu venter jeg bare på at høre fra dkds...jeg kom ind på både Ravensbourne & Central St Martins, så nu ved jeg ikke hvilken jeg skal vælge hehe...jeg har ikke en hjemmeside endnu, og kan ikke uploade PDF direkte herind, vil ellers gerne dele min hjemmeopgave med jer...
28. April 2010 kl. 10:52
Tillykke, Hula!
Du kan hurtigt lave en CloudApp account. Så har du altid et sted at dele dine ting :) http://getcloudapp.com/
28. April 2010 kl. 11:03
ö hulabula ye y yy e
stort tillykke herfra, det er sejt!
husk at london og CSM er måske dyrt, men du kan få taxameter penge, su og legater med i kufferten!
29. April 2010 kl. 15:46
Har nogen hørt noget fra dkds?
29. April 2010 kl. 16:10
Jeg fik mit brev her til morgen. Så hvis ikke du har fået et endnu rammer det sikkert postkassen på mandag.
30. April 2010 kl. 10:43
Er du gået videre? når man venter på sådan et brev går tiden meeget langsom! Er det et godt tegn at man skal vente så længe på svar egentlig?
30. April 2010 kl. 21:29
Jeg er gået videre ja. Jeg tror ikke man kan tolke noget ud fra hvornår man modtager brevet :)
1. May 2010 kl. 19:24
Jeg har heller ikke fået svar endnu, så det blir' nok først mandag.
Mht. det med hvornår man får brev har ALLE jeg har hørt fra, der fik brev d. 29. gået videre, mens alle der fik brev d. 28. ikke er gået videre.. kan selvf. godt være et tilfælde.
2. May 2010 kl. 20:30
@sebastian, oskar: tak tak!! :) og ja, london er DYRT, men også ret fedt :)
Jeg er gået videre. I kan se min besvarelse på http://cl.ly/sxu
2. May 2010 kl. 22:13
Viste sig at jeg FIK svar i går. Jeg er også gået videre :)
3. May 2010 kl. 12:07
Fedt, tillykke. Jeg gik desværre ikke videre, men kunne det lade sig gøre at se din opgave også? :)
3. May 2010 kl. 12:13
Mange tak :-)
Det kan du sagtens. Den kan hentes her:
http://cl.ly/gMO
3. May 2010 kl. 12:07
tillykke kasper! din besvarelse er rigtig fin! og fantastiske illustrationer...held og lykke til samtalen
5. May 2010 kl. 16:55
pyh så har jeg været inde til samtale i dag..
tror det gik udmærket, men tvivler lidt på om mit svar var skarpt nok, da de spurgte mig, hvad jeg troede designskolen kunne give mig. nu er det bare at krydse fingre.
andre, der har været inde?
5. May 2010 kl. 20:16
Kasper: SU? Havde da været rimelig skarpt at svare.
7. May 2010 kl. 00:30
Er der nogen der ved hvordan de bedømmer selve interviewet? Lægger de mest vægt på hjemmeopgaven eller samtalen?
7. May 2010 kl. 10:20
@Kasper
Lækker opgave du har lavet, du kommer helt sikkert ind :) Tror faktisk de mente spørgsmålet meget bogstaveligt, da de sikkert selv var i tvivl om, hvorvidt skolen overhovedet kan tilbyde dig noget...hehe ;-)
Jeg vil give alle der kommer ind ét råd, et råd som jeg selv ville have ønsket at få:
Brug 1. år på at eksperimentere helt vildt, glem alt om karakterer, de har ingen betydning overhovedet. Du vil konstant blive forsøgt rettet ind på den skolede vej, men efterlev for alt i verden ikke Deres krav, de er kun vejledende. Vær selektiv, sug til dig når det har relevans, og det har det faktisk til tider, men husk at være tro mod dig selv, husk din egen stil.
Samtalen er vist mest af alt en verificering af at ansøger rent faktisk står bag hjemmeopgaven, og ikke er psykopat. Hjemmeopgaven er, efter min overbevisning, helt klart det bærende element i optagelsesprocessen, er bekendt med flere som mente samtalen var gået på værst tænkelige måde, men som alligevel kom ind.
7. May 2010 kl. 13:57
@Krukkenlund:
Tak skal du ha' :-)
Det beroliger mig lidt, selvom jeg stadig føler mig langt fra sikker på at jeg kommer ind.
Når jeg tænker tilbage synes jeg ikke at jeg gav særlig godt udtryk for, hvorfor jeg mente designskolen var noget for mig. Mere bare at jeg følte mig helt klar til et studie som designskolen. Vi snakkede også hurtigt om gymnasiet og jeg kom til at nævne, at jeg måske ikke havde været den flittigste elev dér, hvilket måske har været dumt med tanke på den stigende akademisering af designfaget.
7. May 2010 kl. 19:29
Kasper Pyndt @
Great job med dit løsningsforslag! Jeg synes din identitet fungerer rigtig godt. Også en fin moderne fortolkning af de (sikkert ældgamle) mønstre som verdensmusikerne klæder sig med.
19. May 2010 kl. 18:36
Bestod også interviewet. Så begynder den lange ventetid til d. 30. juli, hvor man får svar på om man er optaget.
19. May 2010 kl. 20:37
Så er vi 2. Jeg holder på alle dynamit banditter skal ind!
25. May 2010 kl. 11:08
Jeg kom også videre.. ses til august! :)
31. July 2010 kl. 17:32
Nå så fik folk jo svar i går.
Lad os høre, hvordan det er gået :)
Jeg kom heldigvis ind.
1. August 2010 kl. 12:50
Jeg er også kommet ind.. :)
2. August 2010 kl. 13:42
Tillykke til jer begge!
2. August 2010 kl. 21:22
Kan det virkelig passe at hvis man er blevet tilbudt en standby-plads, at man ikke skal bekræfte at man accepterer sin standby-plads? På dkds's optagelses folder står der ellers, at også standby-pladsen skal accepteres. Da jeg ringede til dkds sagte de at jeg ikke skulle foretage mig noget. Føler mig en anelse forvirret nu.
3. August 2010 kl. 00:58
Hvis DKDS har sagt, at du ikke skal foretage dig noget må det jo være sådan det forholder sig. Alt andet lige må det være dem, der ved mest om det :-)
9. August 2010 kl. 09:02
Hay Kasper.. tillykke :) har du modtaget noget information fra skolen omkring rustur? og skole start osv?.. :)
9. August 2010 kl. 12:25
Hey HEROHATE. Tillykke til dig også :)
Nej, jeg har ikke modtaget noget info endnu, men mon ikke det kommer tids nok.
25. August 2010 kl. 01:11
Er jeg den eneste der synes rustur ligger sent??
25. August 2010 kl. 08:34
Nej, du er ikke den eneste. Lidt mærkeligt.
Men er måske også meget cool, at man har lært hinanden lidt at kende før man skejer ud.
25. August 2010 kl. 10:00
Er også lidt overrasket over det.. men mon ikke det bliver festligt anyways - jeg glæder mig i hvert fald til at buffalos, benvarmer og boybands! :)
og til at hilse på jer.. :)
Mvh. Morten :)
28. August 2010 kl. 15:23
Til gengæld synes jeg det er lige lovligt lige på og hårdt at vi får introduktion til den første opgave allerede på dag 2. På andre videregående uddannelser får man da lige lov til nogle dages intro/vi-lærer-hinanden-lidt-at-kende-og-drikker øl :-)