Hjemmeopgave DKDS
Tags:Er der nogen der har et eksempel på en bestået hjemmeopgave de har lyst til at dele? Jeg søger ind på forskellige skoler til foråret, og er bl.a. ved at samle en portfolio til Ravensbourne & St. Martins til produkt design. Jeg har desværre ikke været i nærheden af en bestået hjemmeopgave til DKDS, og vil ønske jeg kunne se ca. hvad de forventer. Sætter de fokus på det konceptuelle og kunstneriske eller er det færdige 'produkter'? Og hvor meget af hver? Jeg vil sætte pris på enhver form for hjælp!
Tusind tak, M
The Lowdown
Dansk Dynamit handler om
grafisk design
/ fotografi
/ kunst
/ typografi
/ københavn
/ illustration
/ typografi
/ Design
/ arkitektur
/ branding
/ identitet
/ webdesign
/ design
/ dansk dynamit
/ koncept
/ Bøger
/ website
/ installation
/ art direction
/ udstilling
/ musik
/ video
/ mac
/ plakat
/ film
/
Hej! Før du kan deltage i debatten, kan du hurtigt lave en bruger her. Som bruger kan du selv indsende nyheder til forsiden, deltage i forummet samt have din egen profil.
Kommentarer
4. February 2010 kl. 09:39
Det er lidt blandet, hvad de sætter fokus på. Har hørt om mange forskellige hjemmeopgaver fra mine medstuderende, nogle er rimelig farout og abstrakte og andre lidt mere lige til og konkrete. Problemet med hjemmeopgaven er at den er underligt formuleret som det fleste opgaver på dkds. Det er dkds kendetegn. Jeg husker da, jeg sad med min hjemmeopgave i den lille uge i april, at sidde med en følelse af at der blev krævet ekstremt meget af èn fra skolens side. Omfanget var beskrevet som 10-25 A4 sider med skitser proces proces proces og idè. Det jeg gjorde, var at jeg lavede hvad jeg havde lyst til og forsøgte at få noget sjov ud af opgaven, jeg var egentlig lige glad med alle de flotte ord fra skolens side, og ide beskrivelse hehe.. Dette er dog ikke det bedste råd at give, så lad værre med at gør som mig. Min opgave var meget kunstnerisk og var mere lavet med hænderne frem for hovedet. Jeg tror at jeg var heldig. Det er i hvert fald vigtigt at du husker at begrunde dine fra og tilvag i processen. Samt dokumenter processen fra idè til resultat. Dkds synes vist at processen er vigtigere end det egentlige resultat. Og sørg for at få lavet noget DU er tilfreds med. Se min her http://sebastianlyserena.dk/html/projects/dkds.html
4. February 2010 kl. 10:40
Tror også at man kan tage meget forskellige tilgange og komme ind. Men det vigtigste tror jeg egentlig ikke er præcis, hvordan opgaven er udformet, men i højere grad for fed en idé du har og, hvor god du er til at beskrive dine tanker og følelser omkring den. Både visuelt og mere teoretisk.
4. February 2010 kl. 11:38
Tak..det hjalp, jeg gør nok bare det der føles rigtigt...jeg er både interesseret i grafisk og produkt, så jeg blander nok begge ting sammen...nogen gange er jeg bange for at udtrykke hvad jeg føler, fordi jeg tror der ikke er 'produkt' agtig nok...det skal jeg vist bare droppe!!
crisp hjemmeside btw
Keep em coming! hvis der er andre der har noget at tilføje...
4. February 2010 kl. 12:22
Vil erklære mig enig med ovenstående, og vil tilføje, at det er vigtigt at udtrykke sig tydeligt. Du skal tænke på at det er i meget kort tid at din opgaven betragtes, så du skal fange beskueren. Og med "tydeligt" menes ikke nødvendigvis at dit resultat skal være tydeligt og letforståeligt, må bestemt gerne være skørt, men overvej dine kompositioner nøje.
Ja, proces er det vigtigste på DKDS, så det er også vigtigt at have med. Den må gerne være rå og skitse-agtig og så med en smule tekst, vigtigt at du ikke skriver en masse, da det ikke bliver læst - hellere få præcise sætninger, og evt. stikord.
Det også vigtigt at have for øje, at det er blandt andet er nuværende studerende som inspicerer opgaverne, studerende som får proppet vigtigheden af proces ned i halsen på daglig basis, så det er det de lærer at kigge efter.
En mulig skabelon: KUN VEJLEDENDE
01. Sondring af opgavens indhold - Hvad indeholder den, og hvad findes der inden for emnet?
02. PROCES - Start med at skyde med spredehagl, alle ideer i dit hoved har her berettigelse. Derefter udvælges de bedste ideer, som afprøves på forskellig vis, såsom yderligere skitsering eller evt. modelbygning. Modelbygning: Det er en god ide at afprøve ideer ved en eller anden form for modelbehandling, det viser at du kan arbejde i flere dimensioner. EKSEMPEL: Jeg valgte personligt at re-designe den velkendte Vaseline-dåse i min opgave, og i den proces lavede jeg flere forsøg med noget blåt hårdt skum(en finere form for flamingo), som jeg bearbejdede og derigennem realiserede flere af skitserne, og kunne på den måde afprøve dem i "virkeligheden". Dette dokumenterede jeg gennem foto. Dette er selvfølgelig oplagt ift ID, men den afprøvende forsøgsrække kan skam også overføres til de andre linier.
02. PROCES_02 - Da vælges en endelig ide, som bearbejdes yderligere og færdiggøres, så vidt det er muligt - Evt. sættes produktet ind i en tiltænkt/mulig kontekst - En plakat/tryksag kunne holdes på en fancy måde, som Sebastian viser, eller den kunne placeres i byen. Et stykke ID kunne præsenteres ift den menneskelige krop, i brug, i hånden, i en reklame for produktet, sammen med andre lignende produkter eller hvad man nu finder på, osv.
Håber du kan bruge det - MEN HUSK: Dette er kun vejledende, som før nævnt, er det vigtigste at lave noget du selv brænder for.
Held og lykke
5. February 2010 kl. 00:28
Rigtig lækker hjemmeside!
Bruger du en form for cms system, eller har du selv lavet det/fået det lavet? Hvis du bruger cms hvilket er det så?
5. February 2010 kl. 12:49
@anders
tusind takker!
Nej CMS kan jeg ikke. Jeg koder alt selv i htm/css med lidt java og en shit load of span classes.
Jeg fandt inspirationen til listevisningen fra indexhibits forum site.
off topic sorry
2. March 2010 kl. 10:03
at hulabula
du kan tage et kig ind i min hjemmeopgave, fra sidste år, på:
http://www.farvedetal.dk/12520.pdf