Regnskab- og fakturering under OS X
Tags:Jeg er i den glædelige situation at have oprettet et firma, og har været på et godt - ja nærmest morsomt - regnskabskursus hos Københavns Erhvervscenter om hvordan man udregner overskud og indbetaler moms og skat. Det kan jeg virkeligt anbefale andre der skal til at starte, det er gratis og der er madder (gode) i pausen.
Jeg vil meget gerne høre hvad det alvidende DD fællesskab benytter af programmer til Macintosh-computer, til at tidsregistrere og fakturere kunder. Det ville være lækkert med et program der også kunne hjælpe en med at lave årsregnskab til udprint og aflevering hos Skat.
I en anden tråd med gode applikationer til Mac, anbefalede Battin programmet iBiz, som jeg har kigget på. Har nogen erfaring med at bruge dette program til tidsregistrering, regnskabsføring, moms- og skatteregnskab og fakturering?
Hvad gør du selv for at få dette arbejde til at tage mindst mulig tid?
Tak for jeres opmærksomhed.
William
nybagt indehaver af firmaet
Nørrebro Drys
Hej! Før du kan deltage i debatten, kan du hurtigt lave en bruger her. Som bruger kan du selv indsende nyheder til forsiden, deltage i forummet samt have din egen profil.
Kommentarer
11. May 2009 kl. 16:00
Hey Will,
jeg har netop droppet iBiz og skiftet over til Studiometry istedet. iBiz var lidt for simpelt.
Studiometry er alt hvad du som designer har brug for. Du opretter kunder (som synces med adressebog/iPhone), derefter har du mulighed for at oprette projekter, som hører ind under disse kunder. Programmet kan hjælpe med at lave et budget, og du kan registrere timer på de forskellige projekter. Den feature jeg er mest glad for er den kan spytte en faktura ud for dig, hvor den bruger de informationer den ved: kunde navn, adresse, projektnavn, arbejdsydelser, pris før moms, moms, totaltbeløb. Den fortæller dig også når dine kunder har betalingsfrist på fakturaer.
Når du skal opgøre moms hvert kvartal kan programmet fortælle dig hvor meget din salgsmoms er på.
Det eneste minus ved programmet er det ikke har direkte regnskabsmæssige funktionaliteter. Jeg vil gerne registrere mine indkøb i programmet også. Jeg vil også gerne have mulighed for at se hvordan mit resultat udvikler sig, og min egenkapital. Jeg ville også gerne se hvor mange aktiver jeg har i virksomheden. Alle disse regnskabsting regner jeg bare ud i Apple Numbers lige pt., men jeg håber på en udvidet Studiometry i fremtiden.
Fresh firma-navn!
11. May 2009 kl. 18:59
Hvad går dit firma ud på? :)
11. May 2009 kl. 23:02
Udlicitering af drys fra Paradis is?
Tillykke!
13. May 2009 kl. 16:04
Jeg kan for de nysgerrige præcisere, at der er tale om drys i en mere åndelig forstand.
Det giver sig på det lavpraktiske plan i udtryk ved at lave hjemmesider for firmaer og andet forefaldende grafisk arbejde.
Jeg har vedhæftet firmaets visuelle identitet, jeg håber at nogen kan lide den.

13. May 2009 kl. 18:00
Du er for vild Will, vi ses på skolen i morgen :)
21. May 2009 kl. 22:19
Jeg vil anbefale to progammer som jeg har haft stor glæde af:
e-conomic.dk, som ikke kræver nogle større investering da det kun koster et månedligt abonnement. Det store minus er dog at det kræver at du er online, hvilket kan være et problem hvis man rejser en del.
hansaworld.com har nogle rigtigt gode programmer som dog kræver en større investering da man skal købe deres program, men et plus er at man altid kan arbejde i det.
Et rigtigt godt råd er at få nogle andre til at lave selve dit regnskab, da det giver dig mulighed for kun at skulle koncentrere dig om det du er god til, at drive din virksomhed. Det er nok den bedste investering man kan foretage sig. Ingen grund til at spilde sin tid på at sidde og lave regnskaber.
3. September 2009 kl. 10:55
Vi bruger selv E-conomic og er rigtig glade for det. Vi har desuden lavet vores eget system, Staffontime, til at registrere tid, og som har integration til E-conomic.
3. September 2009 kl. 21:23
Jeg kan også anbefale www.e-conomic.dk. Bestemt ikke fancy på nogen måde, men det er billigt, kan det det skal kunne og så er der mange revisorer/bogholdere som kender til det og kan hjælpe med dit bogholderi direkte i onlineapplikationen, hvis du ikke selv kan eller har lyst. E-conomic har vist ogrå gratis kurser til at komme ind i systemet, som de afholder jævnligt (ved dog ikke om der er madder, men der er garanteret kaf' på kanden).
4. September 2009 kl. 11:58
Jeg selv bruger Billings 3 - som jeg mener er et af de bedste der findes til Mac.
4. September 2009 kl. 15:05
Billings ser virkeligt godt ud.
9. September 2009 kl. 10:31
Kan også kun anbefale e-conomic:
- Billigt
- Nemt
- Dansk
- Kurser/god dansk hotline
- Din revisor kan med stor sandsynlighed finde ud af
- Er online, dvs din revisor kan sidde i den anden ende af landet (det gør min), og kan stadig tjekke dine ting
- Har også moduler med fakturaprint der kan designes til dine ønsker