Den 8. February

Dansk Dynamit

Dansk Dynamit idéboks

Battins billede

Hej Dynamitter, Vi er for tiden ved at planlægge fremtiden for Dansk Dynamit, og kunne i den forbindelse godt tænke os nogle friske ideer på hvordan fremtidens Dansk Dynamit kunne se ud. Kom med nogle bud, det gør ikke noget de er helt off. Lidt brainstorm er godt!

Her er nogle af de tanker vi selv har:

• Job sektion
  • Mulighed for søgning på brugere, der er åben for freelance arbejde (tag søgning)
  • En Dansk Dynamit Pris, som er gratis/yderst billig at deltage i. En pris-fest hvor den gode kreativitet bliver hyldet for enhver pris.
  • Kalender
  • Artikler
  • Foredrag
  • Fester med VJ battle og installationer
  • Opensource designprojekter for gode formål, eksempelvis en identitet til en NGO
  • Opensource design af Dansk Dynamit?
  • Opensource type
  • Profiler med portfolio
  • En slags blog posts som er moodboards
  • Features med 10 spørgsmål og fotos fra forskellige studios
  • Workshops
  • Podcast med video og musik
Forums: 
samesames billede
samesame 

[quote=Battin]Hej Dynamitter,

Vi er for tiden ved at planlægge fremtiden for Dansk Dynamit, og kunne i den forbindelse godt tænke os nogle friske ideer på hvordan fremtidens Dansk Dynamit kunne se ud. Kom med nogle bud, det gør ikke noget de er helt off. Lidt brainstorm er godt!

Her er nogle af de tanker vi selv har:
[list]

[*]Fester med VJ battle og installationer

[/list]
[/quote]

I´m on it ;)

moggiss billede
moggis 

Hvis all of the above bliver til virkelighed - så tegner fremtiden for DD godt nok ret lyst!

Daniel Siims billede
Daniel Siim 

Minus portfolio, det vil tage for meget fokus.

Colds billede
Cold 

Jeg ved heller ikke helt med portfolio-idéen. Jeg synes det er fedt nok, men det kommer til at fylde enormt meget ift. det nuværende DD. I og for sig synes jeg heller ikke det er interfacet, der er en hurdle ved at lave en portfolio, men snarer hvordan man præsenterer det. Screenshots af flade pdf'er irriterer mig altid, så jeg vil gerne tage billeder af mine ting. Den arbejdsopgave løser en DD-profil med portfolio-funktion ikke, men den gør det da 10% nemmere at loade ting op.

Til gengæld så jeg gerne en slags "playground". En sandkasse hvor man kan smide løse idéer, skitser, bras og kebab op – psd'er, ai'er, indesign-filer, som andre derude kan samle op og bruge til fornuft/ufornuft etc.. Det kunne være et svar på punktet "opensource design". Hvis man på en eller anden måde kunne organisere det, så der var en bunke tags, man kunne hæfte på de filer man smider op, og så andre så kunne finde ens filer efter relevant søgning på disse tags, så kunne det måske fungere og rent faktisk være brugbart. Sharing is caring.

Dansk Dynamit pris er en fremragende idé også. Et friskt alternativ til Creative Circles i mine øjne utroligt dyre awardshow.

En anden tanke kunne være deciderede studio profiler, så firmaer kan have profiler på linje med individer, men med tilføjet funktionalitet. F.eks ovennævnte 10 spørgsmål til x studio kunne falde ind under det. Jeg gik og tumlede med en idé om socialt netværk for virksomheder, men det nåede aldrig længere end til at jeg synes det kunne være fedt, hvis man som virksomhed havde et værktøj til at invitere folk til aktiviteter som fredagsbar, foredrag mv. Så man formelt kunne invitere andre virksomheder/individer til faglige/sociale get-togethers gennem DD.

Battins billede
Battin 

Det skal ikke være et udførligt portfolio, nærmere 10 værker så folk kan hvad du beskæftiger dig med. Ideen er vi i fremtiden kan tilbyde den samme service Krop tilbyder i resten af verden. Kreativ jobsøgning samt kreativt agentur.

http://www.krop.com/marcatlan/
http://www.krop.com/

Alle brugere på Dansk Dynamit skal således kunne tagge sig selv med 5 tags, der beskriver dem. Vi vil så lave en "find en freelancer" søgefunktionalitet, hvor man kan søge på brugere, der er åbne for freelance.

@Cold,
Det lyder spændende med virksomheder. Hvordan skal man kunne invitere til aktiviteter? Lidt ala facebook events?

Battins billede
Battin 

Ville en designwiki af en art være interessant at sætte op?
Jeg har tit tænkt på jeg gerne ville have en ressource hvor jeg kunne læse om øko-venlige trykkerier, information om forskellige blæktyper og deres skade på miljøet og generelle tekniske fakta.

Colds billede
Cold 

Battin: Ja, lidt ala Facebook events, blot restricted... Den overordnede overskrift kunne kaldes "corporate dating".

Jeg synes ikke det bør være åbent for alle – jeg ville føle det lidt som en falliterklæring hvis diverse natklubber i KBH – no offense meant – oprettede sig, og begyndte at spamme alle med invitationer til deres arrangementer. Det kan de sgu bruge Fjæsbuk til.

Det bør mere være et smalt brancheværktøj, så man nemt kan arrangere en bordfodboldsturnering eller typografi-Jeopardy eller hvad man nu kan hitte på. Det kunne også være et værktøj til at generere newbizz for virksomheder. F.eks., hvis man laver et gratis foredrag om viral marketing for at profilere sig som eksperter ud i det felt. Det bør også være muligt at invitere folk udefra.

en7oys billede
en7oy 

Synes Dansk Dynamit-foredrag kunne være rigtigt fedt. Det behøver ikke være helaftensforestillinger. Man kan evt forestille sig noget ala [url=http://www.creativemornings.com/]Creative Mornings[/url], hvor et kort foredrag kickstarter dagen/ugen.

Just my two pence.

Battins billede
Battin 

[quote=en7oy]Synes Dansk Dynamit-foredrag kunne være rigtigt fedt. Det behøver ikke være helaftensforestillinger. Man kan evt forestille sig noget ala [url=http://www.creativemornings.com/]Creative Mornings[/url], hvor et kort foredrag kickstarter dagen/ugen.

Just my two pence.
[/quote]

Ja. Der skal nemlig være et twist før vi vil holde noget. Der findes allerede utallige foredrags-events så som Design Evenings på Republikken, Sweet Talk og lign. Vi har heller ikke økonomi endnu, så det er svært for os at skaffe stjerner fra det store udland.

Battins billede
Battin 

En anden idé jeg har gået rundt med er at arbejde noget mere med det tag-system Dansk Dynamit er bygget op efter. Alt indhold er jo kategoriseret indenfor et eller flere nøgleord/tags.

Hvordan kunne man forestille sig, det kunne udnyttes bedre? Hvad hvis systemet første statistik over hvad du som bruger var mest interesseret i (udregnet efter hvilke tags der er i de nodes/posts du kiggede mest i). Hvad ville være interessant at få tilbudt af sitet?
Jeg ville nok have tags som [i]grafisk design / fotografi / typografi / identitet / dansk dynamit[/i] associeret til mig, skulle man udnytte det på en måde?

FFFFOUND giver deres brugere bud på ting de kan lide ud fra de ting de allerede har givet udtryk for de kan lide. Vi har dog ikke så meget materiale og flow på vores site at det burde være noget man manglede. Men kunne det være interessant hvis nyt materiale på siden ville blive markeret med en lille stjerne hvis det er noget du burde være interesseret i? F.eks alle forum topics med grafisk design som emne, eller job opslag, kalenderevents, etc?

Tomass billede
Tomas 

hmm til Creative Circle var der unge kvinder i hotpants og korte teeshirt der serverede øl (pisse kreativt og nyskabende!)

-Måske er det noget DD burde overveje?

Battins billede
Battin 

Ja, god idé Tomas, og nu når vi er igang, kan vi forsøge at få Anders Fogh på scenen

[img]http://farm3.static.flickr.com/2031/2376553713_2a3f32512d.jpg[/img]

og måske endda være heldige at få Lars Hjortshøj som vært?

[img]http://farm4.static.flickr.com/3264/2398318370_6ff71af9d0.jpg[/img]

Rasmus Sigvaldis billede
Rasmus Sigvaldi 

Udover at DD er fantastisk - et af de sites jeg henter aller mest inspiration og opdatering, er her et par enkelte forslag til tiltag/forbedringer:

· Jeg ville gerne modtage mails, når andre kommenterede på forum-indlæg,man selv havde skrevet på/oprettet (i stil med Facebook).
· Hvad med en fast opslag om aktuelle, åbne logo- eller design-konkurrencer?
· Måske kunne man også overveje mere "tørre" links-lister, rubriceret efter emne (kan selvfølgelig hurtigt tage overhånd...).

Sebastian Ly Serenas billede
Sebastian Ly Serena (anonym) 

jeg læser altid dynamit på vejen i 5a (når jeg får en siddeplads) og det kunne derfor være super med en iphone optimeret side, evt. mobile.danskdynamit.dk

Oskars billede
Oskar 

[quote=Sebastian Ly Serena]jeg læser altid dynamit på vejen i 5a (når jeg får en siddeplads) og det kunne derfor være super med en iphone optimeret side, evt. mobile.danskdynamit.dk[/quote]
Ja, det har vi også snakket om før. Det skal vi helt sikkert have. Lidt i stil med [url=http://i.pol.dk/]politikens[/url], går jeg ud fra?

Tomass billede
Tomas 

ja, jeg kunne egentligt også godt tænke mig nogle updates i forhold til indlæg jeg selv har skrevet på.

der kunne for eksempel stå i højre hjørne at jeg havde fået så og så mange svar på dét og dét indlæg....

og så selvfølgelig stadigt halv-nøgne ølpiger!

Sebastian Ly Serenas billede
Sebastian Ly Serena (anonym) 

@oskar,,,,,

jah i stil med politikens, facebook, hotmail, iphoneguide...
jeg forestiller mig at mange brugere af siden her har iphone, fordi de elsker mac og det er apple og det virker pisse godt

Malene Halds billede
Malene Hald 

Det her er småting, men kan ligeså godt sige dem:
- Lidt mere info udfor hver enkelt bruger i forum? Fx. de søgetags du snakker om når man søger freelancer, lidt mere om hvor man er geografisk/website eller firma eller lignende - så det er nemmere at få et hurtigt indtryk af, hvem man snakker med. Jeg føler mig meget lidt socialt engageret i DD fordi jeg ikke kender folk bag kommentarerne, og deres baggrund. Måske noget med en hover over brugernavnet der viste en boks, så man kunne tænke "nå ja, det er ham fra dér og dér"
- I samme ånd: en profil med flere punkter uden det bliver en venindebog. Lidt á la Behance, hvor man angiver f.eks. uddannelse/by/"evner" og når man klikker på dem, får man alle profiler med de samme tags.
- Jeg ville aldrig bruge en portfoliofunktion her, bruger kun egen website og steder som Behance - men måske skulle der være plads i profilen til angive hvor man kan finde mere om den enkelte bruger?
- Højere rude til at skrive kommentarer i:) Eller en "træk den større" ligesom i Wordpress' backend
- Måske en samlet sektion med links til skoler/kurser osv, med "10 spørgsmål" approach? Der er så mange der spørger om det alligevel, og så kan folk lægge "testimonials" under hver kursus hvis de har prøvet det
- Måske en bog/produktanmelder sektion efter samme devise? Hvor man kan "slå op" under mac software/bøger/tegnegrej whatever, og så kan folk diskutere det her. Eller vil det tage for meget fokus væk fra forummet?
- Dansk Dynamit som alternativ til Creative Circle har min fulde support!
- Flere personlige indstillingesmuligheder i layout/design. Fx vælge hvor mange indlæg på en forumside. Eller få vist nye indlæg fra folk man især følger i forummet.
- Artikler: Hvad med så også at trække på artikler fra coach/marketingsfolk som kan fortælle om at promote/brande sig selv, eller antropologer der kan fortælle om publikumsadfærd. Eller psykologer om hjernefunktioner ift købsbeslutninger. Eller er det lige akademisk nok?

Kasper Pyndts billede
Kasper Pyndt 

@Malene:

Helt enig i de forslag!

Og jeg synes også det er en god idé med en funktion så man kan se når man har fået en besværelse på en post.

Battins billede
Battin 

Gode forslag Malene, vi kigger på dem!

en7oys billede
en7oy 

En simpel ting, men det kunne være fedt hvis jeres links åbnede i nyt faneblad i.s.f. i samme vindue...

Malene Halds billede
Malene Hald 

Hov, lige en hurtig én til: var der ikke engang en funktion med at markere "alle indlæg i dette forum som læst"? Jeg er sådan én der læser de indlæg jeg har interesse i, og markerer resten som læste, så jeg hurtigt kan se, næste gang jeg logger ind, om der er noget nyt:)

Oskars billede
Oskar 

[quote="en7oy"]En simpel ting, men det kunne være fedt hvis jeres links åbnede i nyt faneblad i.s.f. i samme vindue... [/quote]
Det er farligt at diskutere, men jeg mener generelt ikke, at en hjemmeside skal bestemme, hvordan et link skal åbnes. Nogle bruger faner hele tiden og andre ved ikke, hvad det er. Hvis man vil have links til at åbne i en ny fane er det jo bare at bruge cmd/ctrl+klik.

Malene, det her forum er fyldt med mangler - det er sku lidt low-budget! Det er ærlig talt ret umuligt at holde et overblik over, hvad der bliver postet, og det er nemt at gå glip af en masse. "Marker som læst" og muligheden for at subscribe til en tråd er features, vi helt sikkert skal have. Ja, du vil højest sandsynligt ikke engang opdage, at jeg nu har svaret dig..

Og ruden til at skrive kommentarer skulle gerne have mulighed for at blive så stor, som du nu vil have den =)

Malene Halds billede
Malene Hald 

[quote=Oskar][quote="en7oy"]"Marker som læst" og muligheden for at subscribe til en tråd er features, vi helt sikkert skal have. Ja, du vil højest sandsynligt ikke engang opdage, at jeg nu har svaret dig..[/quote][/quote]

Godt jeg vender tilbage af mig selv så;)

Jvf eksterne links i nye vinduer: det er min opfattelse at det er på vej til at blive en standard?

Oskars billede
Oskar 

[quote=Malene]Jvf eksterne links i nye vinduer: det er min opfattelse at det er på vej til at blive en standard? [/quote]
Nå, nu bliver jeg sku nødt til det :-D

Der er hjemmesider, der resizer dit browser-vindue. Det er ikke noget, en hjemmeside burde kunne styre, selvom man kan. Det er efter min mening det samme med links. Hjemmesider skal ikke styre, hvordan en bruger benytter sin browser.

I sidste ende kommer det vel ned til, at det er user-behaviour, som en hjemmeside slet, slet ikke skal blande sig i. Folk skal ikke tvinges til at browse på en bestemt måde. Det skal være op til brugeren selv.

Der er mange eksempler på sider, hvor jeg foretrækker at åbne links i nye tabs, Dansk Dynamit er et fantastisk eksempel, hvor jeg cmd klikker alle links, jeg [i]senere[/i] vil læse. Fordelen er også, at de bliver åbnet i baggrunden og ikke stjæler fokus. Hvis jeg vil læse med det samme og forlade DD, må det 'forventede' være at klikke én enkelt gang på linket.

Men jeg kan ikke argumentere nær så godt, som den første artikel her gør det - læs den i stedet =)

[url=http://archive.valhallaisland.com/blog/2008/target-blank/]Target blank is a crime[/url]
[url=http://sam.brown.tc/entry/342/target_blank-do-not-go-there]Target blank - don't go there[/url]

kasper ledets billede
kasper ledet 

Som det bliver nævnt kunne det være fedt hvis links til eksterne sider åbnede i et nyt vindu. Om de åbner i et nyt faneblad eller nyt vindu er da ikke noget vi kontrollerer. Kommer det ikke an på hvordan ens browser er sat op?

Oskars billede
Oskar 

[quote=Kasper Ledet]Som det bliver nævnt kunne det være fedt hvis links til eksterne sider åbnede i et nyt vindu. Om de åbner i et nyt faneblad eller nyt vindu er da ikke noget vi kontrollerer. Kommer det ikke an på hvordan ens browser er sat op?[/quote]
Jo, det gør det.. Det kan godt være, det er min browser-vaner, der spiller ind, men man må vel antage, at når der bliver klikket på et link, er det fordi man gerne vil videre dertil - om det så er eksternt eller ej? Hvis jeg ikke vil videre, men bare tjekke den senere, cmd+klikker jeg altid på linket, så det åbner i en ny fane (i hvertfald i min browser).

Hm hm, det er jo let nok at sætte op, men mener det er forkert at gøre? =)

Battins billede
Battin 

[quote]Hm hm, det er jo let nok at sætte op, men mener det er forkert at gøre? =)[/quote]

Oskar det har faktisk været sådan før. Jeg havde et javascript kørende, som ændrede target til _blank. Har du fjernet dette?

Vær med på Dansk Dynamit

Det er gratis og åbent for alle at deltage i vores debatter. Med en bruger får du fri mulighed til at bidrage med indhold. Opret en bruger nu.

Type the characters you see in this picture. (Bekræft vha. lyd)
Type the characters you see in the picture above; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.
Feedback