Indsendt af Battin den 21. oktober 2008

Ifølge Brand New har Pepsi Co. udtalt de vil smide 1.2milliarder dollars for at rebrande deres nøgle-produkter som Pepsi, Tropicana, Mountain Dew og Gatorade de næste 3 år.
[quote]
The brand's blue and red globe trademark will become a series of "smiles," with the central white band arcing at different angles depending on the product. Pepsi, Diet Pepsi and Pepsi Max will use all lower-case fonts for name brands. Gatorade will also receive a redesign, focusing the brand on the letter G.
Changes will include a graphical redesign of core Pepsi CSDs Pepsi, Mountain Dew and Sierra Mist and a rebranding of some products. Mountain Dew will be renamed as "Mtn Dew" on packages, and Diet Pepsi Max will be known as simply Pepsi Max.
[/quote]
Forums:
- 3600 visninger
hmm sad lige og læste en
hmm sad lige og læste en artikel om det , ved sgu ikke helt hvad jeg skal sige til det?
Det gør hverken gavn eller skader - så de kunne vel lige så have sparet de penge
hvis du spørger mig.
Indtil de disker op med noget
Indtil de disker op med noget mere innovativt end at ændre kurven lidt, så kan så være fuldstændig ligemeget i min optik.... OMMER!
Ny Pepsi emballage. Pepsi
[img]http://www.adrants.com/images/pepsi_packaging_110_years.JPG[/img]
[i]Ny Pepsi emballage. Pepsi MAX i midten, de hvide er de gamle. (Desværre)[/i]
Så sker der noget i sagen. Ifølge Brand New har [url=http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/in_brief_pepsi_gets_... sendt pakker med den nye emballage[/url] ud til 25 digitale nyhedsmedier.
Ud over dette har de produceret en [url=http://www.adgabber.com/video/video/show?id=546804:Video:127547]lille video[/url] der viser udviklingen i Pepsi identiteten igennem årene samt hvordan den nye identitet bliver brugt på tværs af deres produkter.
Jeg synes det er ærgeligt med den nye grafiske stil, det er blevet lidt for smart og strømlinet. Synes også den roundet typografi er slesk.
Ja, jeg er sgu heller ikke
Ja, jeg er sgu heller ikke imponeret. Konceptet med det dynamiske logo er udemærket på idébasis - men det er ikke særligt godt udført. Det er sgu farligt at ændre ved et så stækt brand, som Pepsi´s logo trods alt har været siden storhedestiden i 80´erne. Det værste er dog typografien, der næsten ikke kune blive mere identitetløs. Alt i alt ligner dåsen sådan en no-name drink, som man får stukket i hånden på en monkeyclass flyvetur til Polen.
Hvis man sammenligner med Turner Duckworth´s geniale re-branding af Coca Cola, er der jo en verden til forskel.
Der var endgang hvor var
Der var endgang hvor var grafisk design var et håndværk, nu om dage virker det som om det bare er en upersonlig overflade, som helst skal være så neutral som mulig.
Efter min mening har Pepsi solgt deres sjæl, nu er de bare en dåse..
lotion wrote: Der var
[quote=lotion]Der var endgang hvor var grafisk design var et håndværk, nu om dage virker det som om det bare er en upersonlig overflade, som helst skal være så neutral som mulig.
Efter min mening har Pepsi solgt deres sjæl, nu er de bare en dåse..
[/quote]
Nemlig. Jeg blev helt vild da jeg så billedet første gang, fordi jeg troede de hvide retro dåser var den nye visuelle stil. De gamle 90'er Pepsi logoer er super flotte, og endnu flottere er de helt gamle kalligrafiske logoer.
Desværre er det således at det nu er reklamebranchen som styrer de store brands, og derved også oftes deres grafikere som får lov til at røre ved det grafiske. Derfor synes det ofte at munde ud i elendig udførelse uden nogen som helst form for nyskabning.
Jeg er også chokeret over man rent faktisk fjerner bølgen. Den har jo været der altid. Hvorfor skal det nu være et smil? Det er da det dummeste..
lotion wrote: Efter min
[quote=lotion]Efter min mening har Pepsi solgt deres sjæl, nu er de bare en dåse..[/quote]
Solgt hvilken sjæl? Ignorerer vi brandet som produkt i sig selv, så er det eneste Pepsi sælger [i]sodavand[/i].
Roedtator wrote: lotion
[quote=Roedtator][quote=lotion]Efter min mening har Pepsi solgt deres sjæl, nu er de bare en dåse..[/quote]
Solgt hvilken sjæl? Ignorerer vi brandet som produkt i sig selv, så er det eneste Pepsi sælger [i]sodavand[/i].[/quote]
Når lotion skriver sjæl tror jeg ikke hun hentyder til virksomhedens sjæl, som sikker ikke findes da Pepsi Co. er en global multi-mega virksomhed der sælger læskedrikke, men derimod den sjæl og historie der findes i deres gamle logoer og skilte. Uanset hvor latterlig virksomheden er, er der stadig et fantastisk håndværk bag typografien, og en vellykket virksomhedsstrategi bag.
Battin wrote: Uanset hvor
[quote=Battin]Uanset hvor latterlig virksomheden er, er der stadig et fantastisk håndværk bag typografien, og en vellykket virksomhedsstrategi bag.[/quote]
Med andre ord: ingen overensstemmelse mellem form og indhold.
Hvis de sælger latterlige produkter, [i]hvorfor skal vi så være ked af at de har mistet deres "vellykkede virksomhedsstrategi"?[/i]
Utrolig kynisk design. Det er
Utrolig kynisk design. Det er ren facade og ingen personlighed. Skuffende, at et historisk brand som Pepsi ikke selv kan se det.
Har i lang tid ikke kunne
Har i lang tid ikke kunne finde ud af hvad det mindede mig om, men faldt over det her og fandt ud af at det var det[img]http://www.barackobama.com/images/widgets/Obama08_ThumbLogo200.gif[/img]
Jeg har aldrig været en
Jeg har aldrig været en sucker for Pepsis identitet.. Synes altid den har været plat og popsmart i forhold til Coca Colas.. Ved ikke hvad det er, men synes bare aldrig det de har lavet har været pænt!
Egentlig kan jeg godt lide logoet, men nej hvor er typografien ækel, og hvorfor sidder det sådan på dåsen? Der er da en art director med hjerneblødning vi skal ha sendt en ambulance efter! Men logoet fungerer, og godt koncept med smilet der kan ændres osv.!
Er der nogen der mener at
Er der nogen der mener at have styr nok på sodavands-segmenterne til at kunne lægge stereotyperne ud mellem de forskellige sodavands-drikke? Det kunne være interessant at sætte det i forhold: hvilke slags folk drikker (1) Pepsi, (2) Coca-cola, (3) Fanta, (4) Faxe Kondi, (5) Søbogaard etc etc etc
Spekulationer er velkomne også.
For min del virker det indlysende at vi har et ret stærkt element af massetænkning ift. Coca-cola: flere blindsmagnings-teste har vist at folk kunne lide Pepsi når de ikke kunne se flasken, men bagefter hellere foretrak Coca-cola. Hvad er det for en fortællingen der får dem til at købe den røde flaske frem for den blå?
Roedtator wrote: Er der
[quote=Roedtator]Er der nogen der mener at have styr nok på sodavands-segmenterne til at kunne lægge stereotyperne ud mellem de forskellige sodavands-drikke? Det kunne være interessant at sætte det i forhold: hvilke slags folk drikker (1) Pepsi, (2) Coca-cola, (3) Fanta, (4) Faxe Kondi, (5) Søbogaard etc etc etc
Spekulationer er velkomne også.
For min del virker det indlysende at vi har et ret stærkt element af massetænkning ift. Coca-cola: flere blindsmagnings-teste har vist at folk kunne lide Pepsi når de ikke kunne se flasken, men bagefter hellere foretrak Coca-cola. Hvad er det for en fortællingen der får dem til at købe den røde flaske frem for den blå?[/quote]
For mig er det ret indlysende at Coca Cola smager bedst. Og ja, jeg har prøvet blindsmagningstests. Så jeg drikker Coke pga. smagen!
Men jeg kender folk, der har det samme forhold til Coke som designere har til Apple produkter - at købe alt andet ville nærmest være blasfemi. Selvom der måske er andre produkter, der er (næsten) lige så gode.
Jeg synes det er svært at sætte stereotyper på, men jeg kan da prøve:
Jolly: De retrosmarte know-it-all typer.
Pepsi: Dem der bare vil være på tværs og af princip ikke drikke Coca Cola.
Fanta: Teenagepiger, der skal have noget at blande vodkaen op med.
Faxe-Kondi: Meget bredt vil jeg sige. Jeg drikker det selv når jeg er træt af cola.
Søbogaard: Helsefreaks og Steinerbørn.
Sprite: Hmm? men det smager nu meget godt.
Når man arbejder med visuel
Når man arbejder med visuel kommunikation er man nødt til at forholde sig objektiv omkring den virksomhed man hjælper med at kommunikere. Man skal jo ikke illustrere sine personlige meninger om Pepsi hvis man laver deres nye logo, men derimod hjælpe Pepsi med at kommunikere de værdier de føler deres produkt og brand image indeholder.
Som Bruce Mau har sagt:
[i]"The designer leads a kind of karaoke existence, always singing someone else's song, and never saying what he thinks should be said"[/i]
Battin wrote: Man skal jo
[quote=Battin]Man skal jo ikke illustrere sine personlige meninger om Pepsi hvis man laver deres nye logo, men derimod hjælpe Pepsi med at kommunikere de værdier de føler deres produkt og brand image indeholder.[/quote]
I værste fald, som en spindoktor der blot tager imod nye "kommunikative opgaver" fra sin arbejdsgiver, og derved ignorerer at han sælger en totalitær politik.
Jeg er klar over at dette er den fremherskende holdning i designbranchen, men jeg er ikke enig: der findes alternative måder at handle på, og at hjælpe en virksomhed med at kommunikere deres værdier implicierer ikke at man følger [i]hvad som helst[/i] fra deres hånd. Visse produkter, som fx. sodavand, er snart så afhængige af de markedsførte fortællinger og drømme om deres produkt ("Live on the Coke side of Life"), at de snarere sælger drømmen/symbolet/oplevelsen end sodavanden. Så når Pepsi forsøger at sælge deres sodavand med sloganet "More happy", så begynder jeg at krumme tær. Og af en meget banal grund: dét bliver du altså ikke pga. sodavand.
Jeg siger det jeg siger for at provokere en smule selvrefleksion, Battin: lad os prøve at se os selv udefra. Jeg forstår godt din neutralitets-filosofi, men jeg tror den er farlig, hvis du ikke stiller dig kritisk overfor den med jævne mellemrum. Vi begræder at et sodavands-brand har mistet sin "sjæl" (dvs. sine markedsførings-symboler og drømme). Vi begræder det, fordi vi ser et (tilsyneladende) langt mere effektivt marketingsværktøj gå i graven, som om værktøjet var betydningsfuldt i sig selv, ligegyldigt hvad det blev brugt til.
Ja, det var det jeg mente,
Ja, det var det jeg mente, Battin. Det med sjælen
(No subject)
[img]http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/pepsi_new_work.gif[/...
Prøv at se dette link.
Prøv at se dette link. KoreanAir og opkøbt af Pepsi eller er det omvendt :-)
http://www.koreanair.com/
Wonderland skrev: Prøv at se
[quote=Wonderland]Prøv at se dette link. KoreanAir og opkøbt af Pepsi eller er det omvendt :-)
http://www.koreanair.com/[/quote]
Product placement ;)
Vær med på Dansk Dynamit
Det er gratis og åbent for alle at deltage i vores debatter. Med en bruger får du fri mulighed til at bidrage med indhold. Opret en bruger nu.